Nieuwe topman Air France-KLM mogelijk morgen bekend


(c) foto; KLM

Nieuwe topman Air France-KLM mogelijk morgen bekend

Morgen wordt de nominatie voor de nieuwe CEO van Air France-KLM bekend gemaakt. In de wandelgangen wordt gefluisterd dat de positie CEO Air France-KLM naar de Canadees Ben Smith gaat. Hier komt Libération (Franse krant) mee naar buiten zonder bronnen bekend te maken. Er staat duidelijk veel druk op de bekendmaking van de nieuwe topman. Mede doordat er onder de piloten van Air France-KLM ontevredenheid heerst. Er wordt zelfs gedreigd met stakingen.

Ben Smith de nieuwe CEO?

Libération gaat zelfs nog een stapje verder. Ze menen te weten wat de nieuwe CEO van Air France-KLM gaat verdienen. Dit zou een bedrag zijn van 3,3 miljoen euro. Op dit moment is Ben Smith tweede topman bij Air Canada en daar verdient hij zo’n 2,8 miljoen euro. Air France-KLM wil zelf niet ingaan op de geruchten. Het is dus wachten op de bekendmaking van morgen. De nieuwe CEO staat wel een flinke taak te wachten. Vakbonden dringen aan op veranderingen van de bedrijfs- en bestuursstructuur van Air France-KLM.

Eurowings vliegt aankomende winter tussen Keulen-Bonn en La Palma


(c) foto; Eurowings

Eurowings vliegt aankomende winter tussen Keulen en La Palma

Eurowings heeft bekend gemaakt dat ze aankomende winter een directe vlucht gaan aanbieden tussen Keulen-Bonn Airport en Aeropuerto de La Palma. De prijsvechter wil hiermee haar aanbod naar zonnige bestemmingen vergroten en zal in gaan op 3 november. De vlucht zal elke zaterdag uitgevoerd worden en wordt gevlogen met een Airbus A320 (zie afbeelding hierboven).

Focus op Nederlandse vakantiegangers

Eurowings wil meer Nederlandse vakantiegangers aan gaan trekken. De dochtermaatschappij van Lufthansa richt zich met name op Nederlanders uit het zuiden van Nederland die richting de zon vakantie willen vieren. De vlucht richting La Palma zal elke zaterdag vertrekken om 13:30 vanaf Keulen-Bonn Airport en landen om 17:20 op Aeropuerto de La Palma. Het vluchtnummer van de heenvlucht is EW250. De terugvlucht zal vertrekken om 18:00 vanaf La Palma en aankomen om 23:40 op Keulen-Bonn. Het vluchtnummer van de retourvlucht is EW251. Vluchten van Eurowings zijn live te volgen via de vliegtuig volgen radar.

Iberia start met A350-900 van Madrid naar New York JFK


(c) foto; Iberia

Iberia start met A350-900 van Madrid naar New York JFK

De eerste vlucht van Iberia met de nieuwe Airbus A350-900 (zie foto) is gisteren vertrokken vanaf Madrid Airport naar New York JFK Airport. Het is de eerste langeafstandsvlucht die Iberia met het vliegtuig maakt. De vlucht duurde in totaal 7 uur en 25 minuten met een afstand van 5.775 kilometer.

Plácido Domingo

Iberia heeft de eerste A350-900 de naam ‘Plácido Domingo’ gegeven, vernoemd naar de wereldberoemde Spaanse operazanger en dirigent Plácido Domingo. De registratiecode van het vliegtuig is EC-MXV en het is de eerste van de 16 vliegtuigen die Iberia bij Airbus heeft besteld. In de A350-900 kunnen 348 passagiers plaatsnemen. Deze plaatsen bestaan uit 293 economyclass stoelen, 24 premium economyclass stoelen en 31 businessclass plaatsen. Het vliegtuig zal twee keer per dag ingezet worden tussen Madrid en New York.

Vliegtuig volgen Iberia

De vlucht van Madrid richting New York en visa versa is live te volgen via de vliegtuigradar. Ook kun je de andere vluchten van Iberia live volgen. Als je beschikt over een vluchtnummer vul je deze rechtsboven op de radar in zodat je het vliegtuig van begin tot eind kunt volgen.

Norwegian wil iets minder hard groeien


(c) foto; Norwegian

Norwegian wil iets minder hard groeien

Norwegian is erg hard gegroeid de laatste tijd. Ze geven nu aan minder hard te willen groeien om de focus te kunnen leggen op de kwaliteit. Norwegian blijft zeker groeien, maar dit zal niet meer punt 1 in de strategie zijn. Afgelopen maand is Norwegian met 35% gegroeid wat betreft capaciteit. Het aantal passagiers groeide met 13% naar 3,8 miljoen. De bezettingsgraad van de vliegtuigen van Norwegian kwam uit op zo’n 93%, wat een goed percentage is.

Belang klanten, personeel en aandeelhouders

Bjorn Kjos, de CEO van Norwegian, zegt dat het tijd is om het belang van de klant, het personeel en de aandeelhouders voorop te stellen. De capaciteitstoename is nog steeds hoog, maar groeit minder hard dan in de voorgaande maanden. Dit is in lijn met de strategie verteld Kjos. Hij zegt er het volgende over: “We hebben een lange periode van sterke groei achter de rug en richting de toekomst zullen we oogsten wat we hebben gezaaid, in het belang van onze klanten, personeel en aandeelhouders.”

Record aantal passagiers

Norwegian heeft in juli ook een nieuw passagiersrecord neergezet. Norwegian vervoerde bijna 3,8 miljoen passagiers in juli. Van alle geplande vluchten werd 99,2% ook uitgevoerd. Wel kampte Norwegian met redelijk veel vertraging, maar dat gaat de komende tijd beter worden. Bjorn Kjos: “We zijn erg blij dat een groeiend aantal passagiers in Europa, de VS, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië voor Norwegian kiest.”

Vliegtuig volgen Norwegian

Vliegtuigen van Norwegian zijn live te volgen via de vliegtuig volgen radar. Je kunt bij het vergrootglas het vluchtnummer van Norwegian invullen waarna de radar het vliegtuig voor je op zoekt. Vervolgens kun je het vliegtuig live blijven volgen van begin tot eind.

Norwegian neemt ontslagen Ryanair piloten in dienst


(c) foto; Norwegian

Norwegian neemt ontslagen Ryanair piloten in dienst

Piloten die ontslag krijgen of dreigen te krijgen bij Ryanair kunnen mogelijk meteen bij Norwegian aan de slag. Ryanair wil banen schrappen in Dublin waar Norwegian juist probeert te groeien. Norwegian heeft op dit moment vacatures uit staan voor zo’n 40 piloten. Dit lijkt een uitgelezen kans voor Norwegian om snel ervaren piloten in dienst te nemen. Het gaat zowel om gezagvoerders als first officers. Het zou gaan om piloten voor de Boeing 737 en vooral voor vluchten boven Europa. Ook zijn er enkele piloten nodig voor vluchten richting Amerika en Canada.

Ryanair richting Polen

Ryanair wil minder personeel en vliegtuigen stationeren in Dublin. Het is de bedoeling dat dit verplaatst wordt naar Polen. De piloten die niet mee willen naar Polen kan zijn of haar baan verliezen. De bond voor piloten ziet deze actie van Ryanair als een afstraffing van de vele stakingen waarmee Ryanair kampt de laatste tijd. Het is nog niet precies duidelijk wanneer dit gaat gebeuren en of het überhaupt doorgaat. We houden dit nieuws nauw in de gaten. Ondertussen kun je alle vliegtuigen van Ryanair volgen op onze vliegtuig volgen radar. Als je beschikt over een vluchtnummer kun je deze rechtsboven op de radar invullen.

Philippine Airlines neemt eerste Airbus A350 in gebruik


(c) foto; Philippine Airlines

Philippine Airlines neemt eerste Airbus A350 in gebruik

Philippine Airlines heeft de eerste aflevering van de Airbus A350 ontvangen. De maatschappij uit de Filipijnen is daarmee de 19e maatschappij die gebruik maakt van de A350. In totaal heeft Philippine Airlines 6 van deze vliegtuigen in bestelling. De overige 5 vliegtuigen zullen waarschijnlijk begin volgend jaar afgeleverd worden aan de maatschappij.

Europa en Noord-Amerika

De Airbus A350 gaat vooral worden ingezet voor Europese en Noord-Amerikaanse vluchten. In eerste instantie wordt in Europa alleen Londen aangevlogen, maar met de komst van de overige Airbus A350’s zullen er ook andere bestemmingen worden toegevoegd binnen Europa. Met de A350 is het mogelijk voor Philippine Airlines om non-stop tussen Manila en New York te vliegen. Dit is een vlucht van 17 uur lang. Voorheen was dit niet mogelijk en moest er een tussenstop plaatsvinden in Vancouver.

De A350 voor Philippine Airlines is zo ingericht dat er plaats is voor 30 stoelen in businessclass, 24 in premium economyclass en 241 in economyclass. De businessclass heeft de zogenoemde ‘full flat seats’, die helemaal plat kunnen zodat je makkelijker kunt slapen tijdens een vlucht.

Vliegtuig volgen Philippine Airlines

Elk vliegtuig van Philippine Airlines is live te volgen via onze vliegtuig volgen radar. Rechtsboven op de radar kun je het vluchtnummer van de vlucht invullen zodat je deze van begin tot eind kunt volgen.

Vistara besteld Airbus A320 NEO en Boeing 787


(c) foto; Airbus

Vistara besteld Airbus A320 NEO en Boeing 787

Vistara gaat uitbreiden met de Airbus A320 NEO en de Boeing 787. De airline uit India gaat haar vloot uitbreiden met maar liefst 50 Airbus A320 NEO’s en 6 Boeing 787-9 Dreamliners. Een grote order waarvoor zowel Airbus en Boeing een intentieverklaring hebben getekend. In een later stadium wordt dit omgezet in een definitieve bestelling.

3,1 miljard dollar

Airbus gaat 13 A320 NEO’s leveren. De andere 37 vliegtuigen worden gehuurd van lease maatschappijen. Vistara heeft naast deze 50 vliegtuigen nog een optie om 7 A320 NEO’s te bestellen bij Airbus. Boeing gaat in eerste instantie 6 787-9 Dreamliners leveren. Ook bij Boeing is er een extra optie om nog eens 4 Dreamliners bij te bestellen. De waarde van deze order bedraagt 3,1 miljard dollar.

Vistara topman Leslie Thng zegt het volgende:

India is één van de snelst groeiende luchtvaartmarkten en het passagiersvervoer is in de laatste tien jaar verdubbeld. Daarom gaan we voor een agressieve groeistrategie, zowel binnenlands als op de internationale markt.

Singapore Airlines en Tata

Vistara is opgericht in 2015 door de giganten Singapore Airlines en Tata. Op dit moment vliegt de airline naar 22 bestemmingen met een vloot van 21 vliegtuigen (Airbus A320’s). Het is de bedoeling dat de nieuwe vliegtuigen de maatschappij een enorme boost geven. In India zijn de grootste concurrenten IndiGo en Jet Airways.

Embraer maakt testvlucht met 190-E2 op London City Airport


(c) foto; Embraer

Embraer maakt testvlucht met 190-E2 op London City Airport

Embraer heeft een testvlucht uitgevoerd met de Embraer 190-E2 op London City Airport. De 190-E2 is het grootste en meest geavanceerde vliegtuig van de E-Jets van Embraer. Het vliegtuig biedt plaats aan 150 passagiers. Met het debuut op London City Airport toonde de 190-E2 te kunnen landen op het vliegveld.

Widerøe

Op dit moment is Widerøe de enige airline die de Embraer 190-E2 in gebruik heeft. Deze Noorse luchtvaartmaatschappij is een van de oudste luchtvaartmaatschappijen van Noorwegen en is gevestigd in Bodø. Widerøe is international niet heel bekend maar het binnenlandse aanbod in Noorwegen beslaat alle Noorse vliegvelden. Azul airlines uit Brazilië gaat de grotere Embraer E195-E2 volgend jaar in gebruik nemen.

Dominant op London City Airport

Embraer is dominant op London City Airport. Dit komt voornamelijk door de vrij korte start- en landingsbaan van het vliegveld. Ook gelden er strenge geluidseisen rondom het vliegveld waar airlines aan moeten gehoorzamen. De vliegtuigen van Embraer zijn doorgaans erg stil. British Airways is de grootste airline op het vliegveld. Zij maken gebruik van onder andere de Embraer 170 en Embraer 190.

Vliegtuig volgen London City Airport

Vliegtuigen van en naar London City Airport zijn live te volgen via de radar. Je zoomt eenvoudig in en uit zodat je het gewenste gebied in beeld krijgt. Als je beschikt over een vluchtnummer dan kun je deze rechtsboven op de radar invullen. Zodra je deze opgezocht hebt zal de radar het vliegtuig van begin tot eind live volgen.


(c) foto; Embraer

Brussels Airlines is klaar met Sukhoi Superjet


(c) foto; Superjet International

Brussels Airlines is klaar met Sukhoi Superjet

Brussels Airlines is zat van de problemen met de Sukhoi Superjet. Sinds vorig jaar worden er 4 Sukhoi Superjets van CityJet gehuurd voor korte Europese vluchten. Echter kampen de vliegtuigen vaak met technische problemen wat veel onkosten met zich meebrengt voor Brussels Airlines in de vorm van vlucht annuleringen.

Goede kwaliteit

De vliegtuigen zelf zijn van goede kwaliteit volgens Brussels Airlines. Het probleem zit hem in het onderhoud en de kennis die nodig is bij technische problemen. Omdat er maar weinig van deze vliegtuigen in Europa rondvliegen staan de vliegtuigen bij problemen relatief lang aan de grond. Dit is voornamelijk door een gebrek aan kennis van het type vliegtuig. Monteurs zullen dus eerst naslagwerken moeten raadplegen voordat ze kunnen beginnen met het oplossen van de eventuele problemen.

Niet rendabel

De CEO van Brussels Airlines, Christina Foerster, geeft aan dat ze kijken naar een mogelijkheid om van de Sukhoi Superjet vluchten af te kunnen. Het zou op dit moment niet rendabel zijn voor de maatschappij. Op dit moment vliegen er wereldwijd zo’n 140 vliegtuigen van dit type rond. De meeste Sukhoi Superjets zijn te vinden in Rusland. Aeroflot is de grootste afnemer van het type met maar liefst 44 vliegtuigen.

Norwegian vliegt aankomende winter dagelijks van Amsterdam naar New York


(c) foto; Norwegian

Norwegian vliegt aankomende winter dagelijks van Amsterdam naar New York

Aankomende winter gaat Norwegian dagelijks vliegen vanaf Amsterdam Schiphol naar New York JFK. Op dit moment gaat Norwegian vier keer per week van Amsterdam naar New York. Ze concurreren hiermee rechtstreeks met KLM en Delta Airlines. Sinds dit jaar biedt Norwegian deze vluchten aan. Norwegian voert de vlucht uit met de Boeing 787 Dreamliner, een comfortabel vliegtuig voor een vlucht als deze.

Wijziging vluchttijden

Met de frequentiewijziging worden ook de vluchttijden tussen Amsterdam en New York gewijzigd. Op dit moment vertrekt Norwegian om 18:30 uit New York (lokale tijd) en landt rond 7:30 op Amsterdam Schiphol (lokale tijd). In de winter gaat dit veranderen naar een vertrektijd van 00:05 uit New York en landt het vliegtuig rond 13:00 op Amsterdam Schiphol. De retourvlucht vertrekt nu om 12:25, maar dit zal wijzigen naar 15:15 (aankomsttijd New York is rond 18:30).

Vlucht volgen Norwegian

Vluchten van Norwegian zijn live te volgen via onze radar. Vul het vluchtnummer van de vlucht rechtsboven op de radar in en je kunt elke vlucht volgen van Norwegian. De radar is live en 24 uur per dag beschikbaar.