GOL groeit hard in Brazilië

GOL Boeing 737 MAX
(c) foto; Boeing / GOL – 737 MAX

GOL groeit hard in Brazilië

GOL, de Braziliaanse partner van KLM, verstevigt haar positie met het toevoegen van nieuwe binnenlandse vluchten. GOL gaat onder andere starten met vluchten naar Rio de Janeiro, Sao Paulo, Palmas en Aracuja. GOL gaat deze vluchten aanbieden vanuit hoofdstad Brasilia.

140 vluchten per week

Dat GOL inmiddels een grote speler is binnen Brazilië is wel bekend. GOL voert inmiddels meer dan 140 vluchten per week uit tussen Brasilia en andere grote steden in Brazilië. Het aanbieden van de nieuwe vluchten maakt deel uit van het zomerprogramma van GOL. Dit programma gaat in maart van start. Rafael Araujo, directeur bij Network Planning van GOL, is erg blij met deze uitbreiding. GOL verbindt inmiddels 30 steden met Brasilia.

GOL is een belangrijke partner van KLM. GOL biedt vanuit Rio de Janeiro, Sao Paulo en Fortaleza meer dan twintig bestemmingen aan in Zuid-Amerika. Reizigers van KLM kunnen eenvoudig overstappen doordat de vluchten afgestemd zijn op de vluchten van KLM.

Norwegian verhoogd aantal vluchten van Barcelona naar Amerika

Norwegian 787-9
(c) foto; Norwegian

Norwegian verhoogd aantal vluchten van Barcelona naar Amerika

Deze zomer zal Norwegian het aantal vluchten van Barcelona naar Amerika flink gaan verhogen. Er zal een nieuwe lijndienst komen tussen Barcelona en Chicago. Bestaande vluchten tussen Barcelona en New York en Los Angeles zullen vaker worden aangeboden.

4x per week naar Chicago O’Hare

Vanaf 7 juni gaat Norwegian 4x per week vliegen tussen Barcelona en Chicago O’Hare. Naast deze nieuwe route zullen de bestaande routes naar New York en Los Angeles worden opgevoerd. Norwegian zal deze zomer 6x per week vliegen tussen Barcelona en Newark en 7x per week tussen Barcelona en Los Angeles.

5 Amerikaanse bestemmingen

Vanaf Barcelona vliegt Norwegian deze zomer naar 5 Amerikaanse bestemmingen. Dit zijn: Chicago, Fort Lauderdale, Los Angeles, New York (Newark) en San Francisco (Oakland). Ook worden er nieuwe routes gestart tussen New York JFK en Athene Griekenland. Het is de bedoeling dat deze route 4x per week wordt aangeboden.

Vlieglicentie Small Planet Airlines Litouwen ingetrokken


(c) foto; Small Planet Airlines

Vlieglicentie Small Planet Airlines Litouwen ingetrokken

Small Planet Airlines Litouwen mag geen commerciële vluchten meer uitvoeren. De vlieglicentie is door de Civil Aviation Administration ingetrokken. Dit bericht kwam eerder deze week naar buiten door de Litouwse luchtvaartautoriteit. De vlieglicentie is per 29 november opgeschort, dus alles wat gepland stond komt te vervallen. De reden voor het intrekken van de vlieglicentie is het uitblijven van bewijs dat er een investeerder is gevonden om de Litouwse tak van de airline te redden van faillissement.

Schulden

Small Planet Airlines kampt met schulden. Eerder deze maand werd er een Airbus A320 aan de grond gehouden omdat er nog een schuld van 700.000 euro uitstond verdeeld over meerdere vliegvelden in Litouwen. Ondanks een forse reorganisatie bij Small Planet Airlines blijven de financiële problemen zich opstapelen. De Poolse tak verkeerd ook in zwaar weer volgens de laatste cijfers. De Duitse tak heeft eerder deze maand alle vluchten stopgezet en toekomstige vluchten geannuleerd. De vliegtuigen zijn inmiddels ook teruggebracht bij de leasemaatschappij waar ze vandaan kwamen.

Baanlengte Maastricht Aachen Airport mag niet volledig gebruikt worden

Maastricht Aachen Airport start- en landingsbaan
(c) foto; Maastricht Aachen Airport

Baanlengte Maastricht Aachen Airport mag niet volledig gebruikt worden

De provincie Limburg legt nieuwe restricties op voor het gebruik op de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport. Vorig jaar werd nog toestemming gegeven om de volledige lengte van 2750 meter te gebruiken. Op deze manier konden ook zware vrachtvliegtuigen landen en opstijgen. Deze toestemming wordt nu weer ingetrokken door de provincie. Er wordt wederom 250 meter vanaf gehaald. Vliegtuigen mogen nog maximaal gebruik maken van 2500 meter van de start- en landingsbaan.

Klachten over geluidsoverlast

De reden dat de volledige start- en landingsbaan niet meer gebruikt mag worden zijn klachten over geluidsoverlast van omwonenden van de luchthaven. De nieuwe regel gaat in vanaf 31 maart 2019 en betekent dat zware vrachtvliegtuigen niet meer met volle lading kunnen opstijgen of landen.

Luchthavenbesluit ingetrokken

De provincie heeft eerder een luchthavenbesluit ingediend ter uitbreiding van de luchthaven. Echter trekt de provincie dit besluit nu weer in. Er komt wel een nieuw luchthavenbesluit. Welke plannen hier in voor komen zijn nog niet bekend.

Door het volledig beschikbaar stellen van de start- en landingsbaan heeft Maastricht Aachen Airport diverse nieuwe vrachtroutes weten aan te trekken. Enkele van deze routes staan nu dus op het spel om geannuleerd te worden. De provincie heeft erg veel invloed op de bedrijfsvoering. Dit komt omdat ze eigenaar zijn van het vliegveld. De exploitatie wordt sinds 2016 gedaan door Trade Centre Global Investments B.V. (TCGI).

München Airport krijgt geen derde startbaan

Munchen Airport Airbus A380
(c) foto; München Airport – Airbus A380

München Airport krijgt geen derde startbaan

Een derde startbaan voor München Airport zal er voorlopig niet komen. De Beierse coalitieregering can CSU en de Freie Wähler hebben aangegeven dat er tot 2023 zeker geen derde startbaan bijkomt. Het besluit over de constructie zal tot die tijd niet meer aangepast worden.

Maximale capaciteit bereikt

De luchthaven begint inmiddels aardig vol te raken. Op meerdere momenten van de dag bereikt de luchthaven de maximale capaciteit. De directie van de luchthaven pleit daarom al jaren voor een derde startbaan maar zonder succes. Het is de bedoeling dat de nieuwe startbaan in het noordoosten moet komen, parallel aan de huidige startbanen.

Passagiers record

Afgelopen jaar bereikte München Airport een passagiers record met meer dan 44 miljoen passagiers. Dit jaar zal het passagiers record waarschijnlijk weer ruim verbroken worden. Lufthansa heeft recentelijk een deel van haar Airbus A380 vliegtuigen gestationeerd op München Airport. Voor Lufthansa is de luchthaven nu even belangrijk als Frankfurt Airport.

Eurowings vliegt aankomende zomer nieuwe routes vanaf Dusseldorf Airport

Eurowings Dusseldorf Airport

Eurowings vliegt aankomende zomer nieuwe routes vanaf Dusseldorf Airport

Eurowings heeft bekend gemaakt nieuwe routes te gaan vliegen vanaf Dusseldorf Airport aankomende zomer. Dit zijn zowel Europese bestemmingen als internationale bestemmingen. De nieuwe bestemmingen vanaf Dusseldorf Airport zijn vluchten naar Bologna, Florence en Genua. Het aantal vluchten van een aantal bestaande bestemmingen wordt verder uitgebreid. Vluchten die in ieder geval vaker worden uitgevoerd zijn vluchten naar Kopenhagen en Zurich.

Internationale vluchten

Eurowings zal aankomende zomer vliegen vanaf Dusseldorf naar Las Vegas. Ook worden bestaande vluchten naar New York, Miami en Fort Meyers vaker aangeboden. De vluchten naar Varadero, Havana en Bangkok zullen ook vaker worden aangedaan. De exacte frequentie voor deze vluchten is nog niet bekend.

Om goede aansluitingen te realiseren voor reizigers die moeten overstappen gaat Eurowings haar binnenlandse vluchten goed afstemmen op de internationale vluchten. Op deze manier probeert Eurowings een zo goed mogelijke aansluiting voor haar reizigers te realiseren zonder al te veel wachttijd.

Jet Airways maakt noodlanding op Indore Airport India

Jet Airways maakt noodlanding op Indore Airport India

Jet Airways heeft gisteren een noodlanding moeten maken met een Boeing 737-800. De piloten van Jet Airways wisten het vliegtuig aan de grond te krijgen op Indore Airport India. De oorzaak van de noodlanding was het uitvallen van een van de twee motoren van het vliegtuig. Dit gebeurde op 36.000 voet (zo’n 11 kilometer hoog).

Veilig geland en geen gewonden

Het vliegtuig met vluchtnummer 9W955 was opgestegen vanuit Hyderabad India. Aan boord zaten 96 passagiers en 7 crewleden. De piloten wisten het vliegtuig zonder al te veel problemen aan de grond te zetten. Alle inzittenden konden veilig het vliegtuig verlaten eenmaal aan de grond. Op dit moment staat het vliegtuig in de hangar. Er worden een aantal veiligheidsinspecties uitgevoerd en de motoren worden uitgebreid nagekeken. De passagiers zijn door Jet Airways opgevangen op het vliegveld van Indore.

Jet Airways is een grote internationale airline uit India. De thuisbasis van Jet Airways is gestationeerd in Mumbai. De Europese hub en tevens hoofdkantoor van Jet Airways is gestationeerd op Amsterdam Schiphol.

Lufthansa gaat Airbus A319 inzetten van Frankfurt naar India


(c) foto; Lufthansa – Airbus A319

Lufthansa gaat Airbus A319 inzetten van Frankfurt naar India

Vanaf november gaat Lufthansa vliegen met een Airbus A319 van Frankfurt richting Pune (stad in India). Op dit moment vliegt Lufthansa nog met een Boeing 737-700. De Airbus A319 is hierboven afgebeeld. Het boekingssysteem van Lufthansa geeft namelijk aan dat de vluchten vanaf november worden uitgevoerd met de Airbus A319. De Indiase stad Pune (150 kilometer ten zuidoosten van Mumbai) wordt vanaf begin november 6x per week aangevlogen. De populariteit van de stad is erg in opkomst. Sowieso zijn vluchten richting India een groeispurt aan het meemaken.

Tussenstop in Azerbeidzjan

De Airbus A319 heeft niet de capaciteit om de vlucht in één keer uit te voeren van Frankfurt naar Pune. Lufthansa zal een tussenstop moeten maken en gaat dit doen op het Heydar Aliyev International Airport van Bakoe. Bakoe is de hoofdstad van Azerbeidzjan. De vlucht van Frankfurt naar Pune neemt zo’n 9 uur en 50 minuten in beslag. Hier zit de tussenstop in Bakoe al bij in. De tussenstop zal zo’n 45 minuten gaan duren. De vlucht van Pune naar Frankfurt zal meer tijd in beslag nemen. Voor de terugvlucht staan 11 uur en 35 minuten. De afstand van de reis is bijna 6700 kilometer.

De Airbus A319 van Lufthansa biedt plaats aan 138 passagiers. Er zijn 24 plaatsen beschikbaar in business class en 114 plaatsen beschikbaar in economy class.

Turkish Airlines start rechtstreekse vlucht tussen Istanbul en Sydney


(c) foto; Boeing

Turkish Airlines start rechtstreekse vlucht tussen Istanbul en Sydney

Tuskish Airlines gaat starten met de eerste directe vlucht tussen Sydney en Europa. Het is de bedoeling dat Turkish Airlines vanaf de zomer van 2019 direct gaat vliegen tussen Istanbul en Sydney. De topman van Turkish Airlines; Ilker Ayci, heeft dit deze week naar buiten gebracht. Hij heeft niet bekend gemaakt met welk vliegtuig de vlucht zou worden uitgevoerd.

Nieuwe vliegtuigen

Dat nog niet bekend is gemaakt met welk vliegtuig de vlucht zal worden uitgevoerd komt waarschijnlijk omdat Turkish Airlines volgend jaar een aantal nieuwe vliegtuigen in ontvangst verwacht te nemen. Het gaat om de Boeing 787-9 (zie foto) en de Airbus A350-900. Beide vliegtuigen hebben een vliegbereik van 15.000 kilometer. Dit zou net genoeg zijn voor beide vliegtuigen om een directe vlucht tussen Istanbul en Sydney uit te voeren.

Istanbul goede locatie om over te stappen

Istanbul heeft een goede positie voor reizigers uit Europa om over te stappen richting Sydney. Turkish Airlines gaat er voor zorgen dat veel vluchten goed aansluiten op deze vlucht waardoor reizigers niet lang hoeven te wachten. Toch wordt de aankondiging van topman Ilker Ayci niet door iedereen serieus genomen. Het is vaker voor gekomen dat Turkish Airlines vluchten aankondigde en waar vervolgens niks van terecht is gekomen. Het voordeel is nu wel dat Turkish Airlines vliegtuigen krijgt geleverd die deze afstanden kunnen afleggen.

Qantas

Eerder dit jaar is Qantas gestart met de eerste directe vlucht tussen Australië en Europa. Het gaat hier om de directe vlucht tussen Perth (West-Australië) en Londen Heathrow. Deze route is vergelijkbaar met de route tussen Sydney en Istanbul. Qantas gebruikt hiervoor de Boeing 787-9 Dreamliner.

Brussels Airlines groeit door Afrikaans netwerk


(c) foto; Brussels Airlines

Brussels Airlines groeit door Afrikaans netwerk

Brussels Airlines is hard aan het groeien. In augustus vervoerde de luchtvaartmaatschappij maar liefst 16,6% meer reizigers dan in dezelfde maand een jaar eerder. Deze grote groei komt voornamelijk door het uitgebreide Afrikaanse netwerk van Brussels Airlines. De maatschappij heeft de afgelopen tijd aardig wat Afrikaanse bestemmingen toegevoegd aan het netwerk van Brussels Airlines.

Bijna 1 miljoen passagiers in augustus

In augustus zijn er bijna 1 miljoen passagiers vervoerd door Brussels Airlines. Bij dit aantal zijn niet de passagiers meegerekend aan boord van chartervluchten die Brussels Airlines uitvoert voor andere touroperators. De bezettingsgraad van Brussels Airlines is ook toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bezettingsgraad van de vliegtuigen kwam in augustus uit op 86,5% (dit is gestegen met 1,5%).

Vluchten naar Afrika

De sterkste groei werd gerealiseerd met vluchten naar Afrika. De groei in passagiers op het Afrikaanse netwerk (124.000 passagiers totaal) van Brussels Airlines is met ruim 30% gestegen. Dit komt mede door de nieuwe bestemmingen in Afrika in samenwerking met Thomas Cook, Neckermann en Pegase. Op Europese vluchten (760.000 passagiers totaal) realiseerde Brussels Airlines een groei van ruim 15%.

Vliegtuig volgen Brussels Airlines

Een vliegtuig volgen van Brussels Airlines kan op onze vliegtuig radar. Mocht je een vluchtnummer van Brussels Airlines bij de hand hebben, vul deze dan rechtsboven op de radar in en volg de vlucht van begin tot eind.